O tym, jakie dźwięki można wyczarować z instrumentu, przekonał melomanów Janusz Wawrowski - jedyny skrzypek w Polsce, który ma do wyłącznej dyspozycji skrzypce z XVII w.
W pierwszej części koncertu słuchacze mili okazję wysłuchać dwóch utworów z baroku. Elbląscy kameraliści zagrali Koncert na dwoje skrzypiec d – moll BWV 1043” Jana Sebastiana Bacha oraz Koncert a – moll L'Estro armonico op. 3 nr 8 na dwoje skrzypiec. Wybór repertuaru nie był przypadkowy: Koncert Podwójny BWV 1043 jest jedną z najbardziej znanych i lubianych utworów Bacha. Można powiedzieć, że jest on kwintesencją stylu muzyki barokowej. Koncerty Antonio Vivaldiego są zaś klasą samą w sobie.
W drugiej części koncertu elbląscy melomani mieli okazję wysłuchać nowszych utworów i sprawdzić jak w takim repertuarze sprawdzą się XVII – wieczne skrzypce. Jako pierwsze (po przerwie) zabrzmiało Concertino na skrzypce i orkiestrę smyczkową Mieczysława Weinberga, następnie melomani wysłuchali Suity w dawnym stylu „Z czasów Holberga” op. 40 Edwarda Griega i Tryptyk Mariacki 3 sceny i 2 tańce na orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego (Cz. IV Taniec II i Cz. V Zmartwychwstanie). Warto zwrócić uwagę na dobór repertuaru: utwory Mieczysława Weinberga są stosunkowo rzadko wykonywane, a sam artysta nieco zapomniany. Dzisiejszy koncert przypomniał postać polskiego kompozytora. Suita w dawnym stylu... to z kolei hołd kompozytora dla kultury skandynawskiej i samego Ludwiga Holberga skomponowany z okazji 200 rocznicy urodzin duńskiego pisarza. Z kolei Tryptyk Mariacki poświęcony jest Mikołajowi Kopernikowi.
O sukcesie koncertu najlepiej świadczą trzy bisy, do których „zmuszony” został Janusz Wawrowski. Artyście partnerowała koncertmistrzyni Elbląskiej Orkiestry Kameralnej Paula Preuss. Koncert prowadził Sebastian Boguszewski.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |